کانون دانش آموختگان صادق اصفهان

سیستم ارتباط الکترونیکی دانش آموختگان و دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) در استان اصفهان

کانون دانش آموختگان صادق اصفهان

سیستم ارتباط الکترونیکی دانش آموختگان و دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) در استان اصفهان

کانون دانش آموختگان صادق اصفهان

کانون دانش آموختگان صادق، مؤسسه ای است مردم نهاد، با هدف فعالیت های علمی و فرهنگی و برقراری ارتباط میان دانش آموختگان، دانشجویان و دانش آموزان مؤسسات وابسته به دانشگاه امام صادق (علیه السلام) در استان اصفهان

اشتراک خبرنامه

    لطفا ایمیل خود را وارد نمایید

    لطفا بعد از پایان ثبت نام به ایمیل خود مراجعه فرمایید

کانون دانش آموختگان صادق (علیه السلام)یک استاد دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به ریشه‌های وقف در قرآن کریم و روایات گفت:وقف به عنوان احسان ماندگار به صورت صریح در قرآن اشاره نشده ولی در قالب روایات و احادیث به الفاظی مانند نذر و انفاق که مصادیق مشابهی از وقف است، اشاره شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه ،حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدحسین توانایی در گفتگویی با بیان این مطلب افزود: همچنین قرآن کریم می‌فرماید؛ «ینبأ الانسان به ما قدم واخر» یعنی در روز قیامت انسان از همه چیز و آنچه که پیش فرستاده باخبر می‌شود که اطلاع از آنچه که آدمی در روز قیامت پس از مرگش می فرستد، همان سنت حسنه و به جا مانده وقف است که آثار معنویش در آخرت نصیب انسان می‌شود.


حجت‌الاسلام توانایی با اشاره به برکات اجتماعی و فرهنگی اقدام خداپسندانه وقف تصریح کرد: وقف‌، هر چیز فانی را باقی می‌کند، انسان با این عمل نیکی‌هایی را برای آیندگان به ارمغان می‌آورد و اولین تأثیر این اقدام خداپسندانه بر روی نفس خود واقف بوده که روزی از آنچه که انفاق کرده، بهره‌مند می‌شود.
استاد دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به تأثیرات فردی و اجتماعی وقف در رشد معنوی انسان‌ها عنوان کرد: از لحاظ فردی و اجتماعی واقف با چنین عملی رتبه معنوی خود را ارتقا می‌دهد و مراحل رشد و ترقی انسانی‌اش روز به روز ارتقا می یابد و به مدارج بالای معنوی دست پیدا می‌کند.
این استاد علوم قرآن و حدیث افزود: همچنین انسان با وقف از وابستگی‌های مادی و ظواهر دنیا رها می‌شود و تهذیب نفس مهم‌ترین ثمره انفاق در راه خدا و اقدام به چنین عمل خداپسندانه است.
حجت‌الاسلام توانایی افزود: از لحاظ اجتماعی انسان ضمن وقف و در اختیار گذاشتن اموالش فاصله طبقاتی غنی و فقیر جامعه را کم می‌کند و با انفاق دارایی‌هاشان وضعیت اقتصادی کشور را بهبود می‌بخشد و از طرفی انسان با وقف‌کردن و در اختیار دادن قسمتی از اموال‌ش به طور طبیعی روابط اجتماعی و عمومی بالایی را با دیگران برقرار می‌کند و اطرافیان و خویشاوندان ضمن اطلاع از این عمل خداپسندانه واقف، با وی ارتباط راحت‌تری برقرار می‌ کنند زیرا فرد وقف‌کننده با اقدام خود به همگان اعلام می‌کند که آمادگی هرگونه خدمات رسانی به مردم را دارد.
استاد دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به جایگاه وقف در نگاه بزرگان و ائمه معصومین (ع) تصریح کرد: در روایات نقل شده حضرت علی (ع) نخلستان‌های بزرگی را آباد می‌کردند و به محض فرارسیدن زمان چیدن محصولات قلم و کاغذ می خواستند تا به سرعت این اموال را وقف مردم مدینه کنند و به فرزندان‌شان یعنی امام حسن (ع) و امام حسین (ع) تأکید می‌کردند از این اموال استفاده نکنند و همچنین بسیاری از علما و بزرگان در گذشته آثار بزرگی را وقف خدمت‌رسانی به مردم کرده‌اند که در طول تاریخ نظیرشان بسیار یافت می‌شود.
حجت‌الاسلام توانایی با اشاره به تاثیر وقف در افزایش حس نوع‌دوستی میان افراد و تحلیل روان‌شناختی این موضوع عنوان کرد: وقف عملی است که همه انسان‌ها را در برطرف‌کردن نیاز یکدیگر مشارکت می‌دهد و ارتقای این روحیه انفاق موجب ارتقای حس نوع‌دوستی در میان افرا جامعه می‌شود.
وی با بیان این مطلب که برخی به علت نداشتن اموال و دارایی‌ از وقف‌کردن پرهیز می‌کنند، تصریح کرد: قرآن کریم می‌فرماید:«مؤمنان کسانی هستند که اموال خود را در دارایی و نداری، روز و شب، آشکارا و پنهانی انفاق می‌کنند» یعنی لازم نیست واقف حتما دارای اموالی باشد.
حجت‌الاسلام توانایی با اشاره به توجه دادن واقفان به وقف‌های قرآنی و فرهنگ سازی این موضوع خاطرنشان کرد: مردم کشورمان علاقه زیادی به معارف قرآنی و اسلامی دارند و بسیاری از افراد به علت اطلاع‌نداشتن از امکان وقف‌هایی در حوزه‌های قرآنی از این اجر معنوی بی‌بهره‌اند.
استاد دانشگاه امام صادق (ع) افزود: ائمه جماعات و نمازهای جمعه در تریبون‌های خود معاونان پرورشی مدارس، اساتید معارف اسلامی در دانشگاه‌ها و رسانه‌ها از جمله صدا و سیما با تلاش و ترویج فرهنگ و توجه نگاه واقفان به وقف‌های قرآنی می‌توانند این مهم را محقق سازند.
حجت‌الاسلام توانایی ادامه داد: اگر یکی از مطالبات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ در کشور است می‌توان با ترویج وقف‌هایی در حوزه‌های قرآن علاقه‌مندی افراد به حضورشان در حفظ قرآن کریم را افزایش داد.
وی افزود: قرآن کریم می‌فرماید: «پیامبر (ص) در روز قیامت شکایت می‌کند و می‌گوید همانا قوم من این قرآن را در مهجوریت قرار دادند» که امیدواریم با اقدامات سازنده به منظور ترویج توجه واقفان به موضوعات قرآنی مورد شکایت پیامبر (ص) قرار نگیریم و بسیاری از افراد می‌توانند اموال خود را با مشاوره تخصصی عالمان آگاه وقف امور قرآنی کنند تا کارشان ثمربخش شود و این صدقه جاریه برایشان باقی بماند.
حجت‌الاسلام توانایی با اشاره به اصلاح سبک زندگی کنونی جوامع امروزی و سوق‌دادن آن به سمت سبک زندگی قرآنی و اسلامی خاطرنشان کرد: سبک زندگی غربی با سبک زندگی اسلامی دارای تفاوت‌های چشم‌گیری است. غرب اصالت فردی انسان را مبتنی بر لذت و سودبردن از منافع مادی انسان معرفی و هدف وسیله را توجیه می‌کند، در حالی که مکتب اسلام به زوایای فردی و اجتماعی انسان به صورت توأمان توجه دارد.
استاد دانشگاه امام صادق (ع) اضافه کرد: قرآن می‌فرماید؛ «ای کسانی که ایمان آوردید خودتان را حفظ کنید» ولی در ادامه می‌فرماید؛ مراقب خانواده و اطرافیان‌تان هم باشید، این جزیی از سبک زندگی قرآنی و اسلامی است که به اصالت فردی در کنار اصالت اجتماعی توجه می‌کند.
وی افزود: در سوره مبارکه عصر خداوند می‌فرماید: «انسان‌ها در خسران‌اند مگر کسانی که ایمان آورده و اهل تواصی به صبر و حق باشند» که این همان رویکرد اجتماعی دین اسلام است وهمه انسان‌ها می‌توانند مسئولیت بزرگ اجتماعی خود را در قالب وقف به عنوان یک سنت حسنه به سرانجام رساند.
حجت‌الاسلام توانایی تصریح کرد: اکثر عبادات تأکید‌شده در دین اسلام رنگ و بوی اجتماعی دارد همچون نماز که در ان می‌خوانیم «ایاک نعبد و ایاک نستعین» یعنی در این عبادت واجب که به ظاهر فردی به نظر می‌رسد از خدا استعانت دسته‌جمعی داریم همچنین سایر مناسک و شعائر اسلامی مانند نماز جمعه و مناسک حج به عنوان یک اردوی اجتماعی اسلامی تأکید بر بعد اجتماعی دین اسلام دارد و وقف نیز 90 درصد شاکله خود را به ابعاد اجتماعی سپرده و 10 درصد آن موجب سلامت نفس واقف و توجه به موضوعات فردی می‌شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۶/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی